Tuesday 3 May 2011

Perkahwinan Menurut Islam

Before start menaip panjang, izinkan saya menyanyi sket la."Jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama, dia diambil orang." Lagu ni sangat sinonim dengan perkahwinan kan? sekarang ni kan musim org kawen. Mane taknya, tiap2 hujung minggu ada je wedding invitation kwn2. Ok, bg sape2 yg belum kawen, apa perasaan korang bile tengok kwn2 kawen?

A) Turut gembira bile tengok kwn2 bahagia
B)  Frust tengok gadis/jejaka idaman kawen ngan org lain
C) Jelesnya.Mak, nak kawen jugak!!!!
D) Biasa je.Tak rasa ape2 pun

Kompem ramai yg vote ‘C’ Termasuk la org yg bertanya ni. Antara jawapan yg paling femes bila ditanya, "ekau bile nak kawen ni?" ialah, "tak mampu lagi.den baru yo nak stat menabung ni ha." Oleh itu, kemampuan adalah perkara no 1 yg perlu disettle kan sebelum sebok2 berangan lebih jauh lagi.

Sada Rasulullah S.A.W :

"Barangsiapa memiliki kemampuan untuk kahwin, hendaklah ia berkahwin. Hal itu lebih membantu menjaga pandangan serta melindungi kemaluan. Namun, apabila tidak mampu, hendaklah ia berpuasa. Dengan berpuasa, syahwatnya akan lemah"

"Perkahwinan adalah sunnahku, sesiapa yang benci sunnahku, maka dia bukan dari golonganku"

Oh kawen ni Sunnah Rasulullah rupanya.Kalau macam tu, dapat pahala la kalau kita laksanakan. So, bagi yang dah berkemampuan dari segala segi, jangan ditangguh-tangguhkan lagi. Ada gak tu yg masih bertanya, "Perlu ke kawen?.Aku bole je hidup sorang2. Lagi senang. Tak payah pening kepale pikir psl keluarga." Ish. Agak pelik kalau ada yg berpikiran mcm tu. Bukan apa sebab Allah S.W.T menjadikan manusia dengan fitrahnya yang ingin hidup berpasang-pasangan, berkasih-sayang, bahagia, dan dapat memenuhi tuntutan syahwatnya melalui cara yang halal. Dengan perkahwinan lah kita dapat melaksanakan fitrah tersebut. Kesimpulannya perkahwinan adalah suatu ibadat dan sunnah Rasulullah s.a.w. yang merupakan perlaksanaan terhadap tuntutan fitrah manusia.

Firman Allah S.W.T:

“Maha suci Allah yang telah menciptakan semuanya berpasang-pasangan, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari mereka (manusia), mahupun dari apa yang tidak mereka ketahui” (Yaasin: 36)

Kejadian langit dan bumi, siang dan malam, lelaki dan perempuan jelas membuktikan kebenaran ayat tersebut. Cuba korang bayangkan betapa jemu dan bosannya kehidupan ini jika yang menjadi penghuni alam adalah lelaki semuanya, atau perempuan semuanya. Jadi, kejadian berpasangan antara lelaki dan perempuan it merupakan ramuan yang mengindahkan kehidupan. 

Firman Allah SWT lagi:

“Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. “ (Ar-Ruum:21)

“Wahai manusia bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), dan Allah menciptakan pasangannya (Hawa) daripadanya, dan dari keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak." (An-Nisa’:1)

Dua firman Allah di atas menjelaskan hikmah menjadikan manusia dari lelaki dan perempuan, pertama untuk memperindahkan kehidupan manusia itu sendiri. Kedua untuk mengekalkan keturunan manusia di dalam jangka waktu yang panjang  So, inilah jawapan yg paling tepat bagi orang yang betanya pentingkah kawen tadi.

Saya baru je menghadiri majlis perkahwinan my fren kat Cheras 30 April 2011: Dr Adibah & Dr Subhan. Both are my coursemate. Sorry to another two pasangan Dr Hanisah & Dr Fadhli dan Dr Akmar & Caoi sebab tak dpt attend korang punya wedding pd keesokan harinya 1 May 2011.  Coming soon Dr Pija & Dr Faizal 15 May 2011. Anyway, congratz to all of you! JELES nya.Hehehe. 

Dr Subhan & Dr Adibah. Comellah korang!
Dr Fadhli & Dr Hanisah. Sedehnya tak dapat tengok korang secara live  
Dr Akmar & Caoi. Chanteknye dia...

From left: Me,Huda,Epa,Osya. Kami gumbira bertemu semula after 2 months holiday
Tabik hormat! wedding kat Maktab PDRM lah katekan...
my bOdyguards: Teenage,Seethu,Mohalan :)




0 comments:

Post a Comment